Постанова Священного Синоду щодо зміни у богослужбовій практиці у зв’язку з війною в Україні

Ухвалено на засіданні Священного Синоду

07 березня 2022 року шляхом телеконференції


Постанова №24

Священного Синоду Української Православної Церкви

(Православної Церкви України)


«Про зміни у богослужбовій практиці у зв’язку з війною в Україні»

Враховуючи надзвичайні обставини військового часу, загрозу життю та безпеці духовенства і вірних від дій агресора, Священний Синод Української Православної Церкви (Православної Церкви України) постановляє:

1. Благословити архієреям та духовенству Православної Церкви України на територіях, що перебувають під тимчасовою російською окупацією, у зонах бойових дій чи загрози таких дій, змінювати розклад богослужінь, замінювати уставні богослужіння іншими (молебнями, акафістами), скорочувати богослужіння, виходячи з пастирської необхідності та безпеки їх учасників. Замість храму богослужіння можуть звершуватися в домах чи місцях укриття.

2. Там, де немає ніякої можливості випікати просфори, – благословити використовувати для звершення літургії білий не здобний хліб. Благословити розташовувати запасні Святі Дари в будь-якому безпечному місці на розсуд духовенства та звершувати ними причастя Святих Таїн за потребою, в тому числі тих, хто не мав можливості дотриматися євхаристичного посту.

3. Благословити під час поховання загиблих від війни чи померлих, якщо це можливо та є необхідним з огляду на зовнішні обставини, звершувати скорочений чин похорону (відспівування), який складається із заупокійної літії з читанням після ектенії розрішальної молитви. В разі, якщо має відбутися похорон людини, ім’я якої невідоме, то поминати таку людину за формулою «ім’я ж його (її) Ти, Господи, знаєш)».

4. Благословити для всіх, хто зі зброєю в руках захищає Україну від агресора, а також для всіх інших вірних (біженців, мирних мешканців на окупованих територіях чи у зонах, де тривають обстріли) послаблення постових обмежень у їжі на їх власний розсуд, відповідно до обставин, аж до повного скасування таких обмежень. Обтяження військового часу вже наклали на український народ важкий тягар, тому Церква, пам’ятаючи настанову Христа, що закон має слугувати людині, а не людина – законові, не благословляє накладати на вірних подвійного тягаря.

5. Нагадати, що у разі виняткових обставин (таких, як загроза смерті) за відсутності священника над тими, хто бажає негайно охреститися (у разі немовлят і дітей – за бажанням батьків), Таїнство Хрещення може звершувати будь-яка охрещена у Православній Церкві людина з використанням святої чи звичайної чистої води. Для хрещення слід тричі злити долонею правої руки воду на голову того, кого хрестять, зі словами: «Охрещується раб Божий/раба Божа (ім’я) в Ім’я Отця, амінь, і Сина, амінь, і Святого Духа, амінь». Тим, хто прийняв хрещення у такий спосіб, належить за першої нагоди звернутися до священника з проханням доповнити Таїнство Хрещення за належним чином та звершити Таїнство Миропомазання.

6. Загалом сповістити єпископату і духовенству, що в нинішніх надзвичайних умовах служіння у різний спосіб ближнім є виконанням головної Божої заповіді любові. Заради цього священнослужителі мають право не проводити уставних богослужінь або заміняти/скорочувати їх там, де від цього вбачається пастирська користь.

7. Закликати повноту Церкви продовжувати посилені молитви за українське військо, за владу нашої держави і весь народ, за перемогу і встановлення миру.

Епіфаній
Митрополит Київський і всієї України
Предстоятель Православної Церкви України